جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

هر رنگ از پورت‌های USB چه معنا و چه کاربردی دارد؟

هر یک از رنگ‌های پورت USB چه معنا و کاربردی دارند؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

حتماً شما نیز تاکنون به رنگ داخل پورت‌های USB تعبیه‌شده بر روی کامپیوتر دسکتاپ یا لپ‌تاپ خود (که اغلب به رنگ مشکی یا آبی هستند) توجه کرده‌اید، اما معنا و کاربرد هر یک از این پورت‌ها چیست؟ در این مطلب قصد داریم ضمن معرفی انواع رنگ‌های پورت USB، کاربرد هر یک از آن‌ها را شرح دهیم. با اِروتِک همراه باشید.

مبانی فناوری USB

به‌کارگیری از استاندارد اتصال «گذرگاه سریال عمومی/ Universal Serial Bus» که از آن به اختصار با نام «USB» یاد می‌شود، از اواخر دهه 90 میلادی در کامپیوترهای دسکتاپ خانگی و لپ‌تاپ‌ها رواج یافت و از آن زمان تاکنون این استاندارد تحولات قابل‌توجهی را تجربه کرده است. در حالیکه پیش از رواج پورت‌های USB کاربران برای اتصال دستگاه‌هایی نظیر «چاپگرها، ماوس‌ها و هارددیسک‌های اکسترنال» به یک پورت اختصاصی با پشتیبانی از «استانداردها و پروتکل‌های مختلف» نیاز داشتند، اکنون اتصال تمامی دستگاه‌های مذکور به سیستم‌های کامپیوتری خود تنها از طریق یکی از انواع پورت‌های USB صورت می‌گیرد.

هر رنگ از پورت‌های USB چه معنا و چه کاربردی دارد؟

با این حال مزیت به‌کارگیری از پورت‌های USB تنها به یکپارچه‌سازی و سهولت اتصال دستگاه‌های خارجی به سیستم‌های کامپیوتری محدود نشده و شاخص «سرعت» نیز نقش حائز اهمیتی را ایفاء می‌کند. نکته جالب توجه در نسل‌های مختلف پورت‌های USB، سازگاری آن‌ها با نسل‌های جدید و قدیمی‌تر است. به عنوان مثال شما می‌توانید یک فلش USB مدرن را از طریق یکی از اولین نسخه‌های پورت USB تعبیه‌شده بر روی سیستم کامپیوتری خود متصل کرده و عملکرد مناسبی را از آن دریافت کنید. علاوه بر این، این مثال در سمت مقابل نیز صادق بوده و در صورت وجود درایورهای مورد نظر برای ارائه عملکرد، می‌توان یک فلش USB قدیمی را از طریق پورت‌های USB جدیدتر نیز به یک سیستم کامپیوتری مدرن متصل و از آن استفاده کرد.

از آنجایی که اغلب پورت‌های USB پرکاربرد (مانند پورت USB-A) از منظر «طراحی ظاهری» شباهت بسیار زیادی به یک‌دیگر دارند، سازندگان با توافق بر سر ارائه یک سیستم «کدگذاری رنگی» تلاش کردند از سردرگمی بیش از حد کاربران در هنگام استفاده از این پورت‌ها بکاهند. اما هر یک از رنگ‌های به‌کارگرفته‌شده در پورت‌های USB چه معنایی را با خود به همراه دارد؟

رنگ‌های پورت USB

در ابتدا لازم است بدانید که «رنگ‌بندی» پورت‌های USB (به غیر از پورت USB 3.0) به عنوان یک بخش «الزامی» در استاندارد USB تلقی نمی‌شود. این مسئله به این معناست که کدهای رنگی مذکور تنها به منزله یک «توافق» یا یک «قرارداد صوری» تلقی شده و از آنجایی که الزامی برای رعایت این توافقات وجود ندارد، برخی از سازندگان آن‌ها را نادیده می‌گیرند. بنابراین توصیه می‌شود به مطالب مطرح‌شده در این بخش به عنوان یک دستورالعمل تقریبی نگاه کنید. برخی از رایج‌ترین رنگ‌های پورت‌های USB عبارتند از:

  • پورت‌های USB سفید

پورت‌های USB سفیدرنگ اغلب بیانگر پورت‌های «USB 1.x» که از حداکثر سرعت انتقال «12 مگابیت در ثانیه» پشتیبانی می‌کنند، هستند. از آنجایی که این نسل از پورت‌های USB بسیار قدیمی بوده و کاربرد آن‌ها تنها به اتصال «ماوس‌ها یا کیبورد فیزیکی» یا «انتقال بسیار کند داده‌ها» محدود می‌شود، احتمال مواجه شما با آن‌ها بسیار پایین است. برای ترسیم یک چشم‌انداز واضح لازم است بگوییم که برای پر کردن یک فلش فلش USB 1.1 با ظرفیت «64 مگابایتی» به مدت زمانی بیشتر از «60 ثانیه» نیاز است!

هر رنگ از پورت‌های USB چه معنا و چه کاربردی دارد؟

  • پورت‌های USB مشکی

پورت‌های USB به مشکی‌رنگ اغلب به پورت‌های «USB 2.0» که حداکثر سرعت انتقال «480 مگابیت بر ثانیه» را ارائه می‌دهند، اشاره دارند. در اکثر سیستم‌های کامپیوتری مدرن و امروزی حداقل با یک پورت USB 2.0 مواجه خواهید شد. اما چرا؟ این نوع از پورت‌های USB علی‌رغم سرعت بسیار پایین انتقال داده، برای اتصال وسایل جانبی مانند «کیبورد، ماوس یا وسایل جانبی صوتی (مانند هندزفری و هدفون‌های سیمی دارای پورت USB)» بسیار مناسب هستند. علاوه بر این، این پورت‌ها با وسایل مجهز به USB 1.1 و سایر دستگاه‌هایی که امکان برقرارسازی اتصال پایدار با برخی از استانداردهای جدیدتر USB را ندارد، بسیار سازگار می‌باشند.

  • پورت‌های USB آبی

پورت‌های USB آبی یکی از رایج‌ترین پورت‌های اتصال در سیستم‌های کامپیوتری مدرن بوده و به‌صورت انحصاری به «پورت USB 3.0» تعلق دارند. این پورت‌ها از حداکثر سرعت انتقال «5 گیگابیت بر ثانیه» پشتیبانی کرده و با اغلب دستگاه‌های خارجی سازگار هستند. با این حال از آنجایی که این پورت‌ها سرعت انتقال داده بسیار بالایی را ارائه می‌دهند، شاید بتوان مزیت اصلی آن‌ها را در «تبادل داده میان هاردهای SSD اکسترنال با سیستم‌های کامپیوتری» دانست.

  • پورت‌های USB فیروزه‌ای (سبز- آبی)

پورت‌های USB فیروزه‌ای (سبز- آبی) که عموماً با پورت‌های آبی‌رنگ اشتباه گرفته می‌شوند، بیانگر پورت‌های «USB 3.1» بوده و از حداکثر سرعت انتقال «10 گیگابیت بر ثانیه» پشتیبانی می‌کنند. همان‌طور که از نرخ انتقال داده در این پورت‌ها پیداست، پورت‌های فیروزه‌ای برای اتصال همزمان «چندین دستگاه» یا دستگاه‌های نیازمند به پهنای باند بالا مانند «هاردهای SSD اکسترنال یا آداپتورهای نمایشگرهای دارای وضوح بسیار بالا» مناسب می‌باشند.
توجه داشته باشید

توجه:

در حال حاضر برخی از پورت‌هایی که با عنوان «USB 3.1» از آن‌ها یاد می‌شود، در واقع پورت‌های «USB 3.2» هستند!

هر رنگ از پورت‌های USB چه معنا و چه کاربردی دارد؟

سایر رنگ‌های پورت‌های USB

در ابتدا لازم است بدانید که اغلب پورت‌های کاربردی در طیف رنگی «سفید، مشکی، آبی و فیروزه‌ای» قرار گرفته و احتمال مواجهه شما با پورت‌های USB دارای رنگ متفاوت کمی پایین است. با این حال برخی از رنگ‌های کم کاربردتر در پورت‌های USB عبارتند از:

  • پورت‌های USB قرمز یا زرد

پورت‌های USB قرمز یا زرد عموماً بیانگر پورت‌های «High-Current» یا پورت‌های «Sleep-And-Charge» هستند. در این نوع از پورت‌های USB کاربران قادرند با اتصال یک وسیله خارجی (مانند یک گوشی هوشمند) آن را حتی در زمانی که سیستم کامپیوتری در حالت «Sleep» قرار دارد، را با سرعتی بالاتر از سرعت ارائه‌شده توسط پورت‌های USB استاندارد شارژ کنند. با این حال رنگ قرمز در برخی از پورت‌های USB تنها برای معین کردن پورت‌های «USB 3.2» به‌کار گرفته می‌شود.

هر رنگ از پورت‌های USB چه معنا و چه کاربردی دارد؟

  • پورت های USB نارنجی

پورت های USB نارنجی عموماً بیانگر پورت‌های سفت و سخت یا به اصطلاح “High-Retention” هستند. این پورت‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای جدا دوشاخه USB به نیروی بیشتری نیاز داشته باشند و از این رو قادرند اتصال فیزیکی پایدارتری را تضمین کنند. پورت‌های نارنجی‌رنگ عموماً در دستگاه‌ها و مکان‌های صنعتی که احتمال خروج دوشاخه USB بر اثر لرزش یا تحرک وجود دارد، استفاده می‌شوند.

  • پورت‌های USB سبز

پورت‌های USB سبز عموماً در پورت‌های استاندارد اختصاصی شارژ سریع (Quick Charge) کمپانی کوالکام که تنها برخی از دستگاه‌ها از آن پشتیبانی می‌کنند، به کار گرفته می‌شوند. لازم به ذکر است این استاندارد شارژ، به عنوان بخشی از استاندارد USB در نظر گرفته نمی‌شود.

هر رنگ از پورت‌های USB چه معنا و چه کاربردی دارد؟

  • پورت‌های USB بنفش

اغلب پورت‌های USB بنفش به پورت‌های استاندارد اختصاصی شارژ سریع (SuperCharge) کمپانی هواوی اختصاص دارند. با این حال برخی از سازندگان ممکن است رنگ بنفش را برای پورت‌های «USB 3.1» دستگاه خود در نظر گرفته باشند.

چگونه پورت USB متناسب با نیازهای خود را شناسایی کنیم؟

همان‌طور که پیش‌تر نیز مطرح شد، گزینه‌های رنگی مطرح‌شده تنها به عنوان یک «توافق ضمنی» در نظر گرفته می‌شوند. از این رو توصیه می‌کنیم برای شناسایی پورت USB مورد نظر خود به “برگه مشخصات محصول در وب‌سایت رسمی سازنده” یا “مشخصات نوشته‌شده بر روی جعبه محصول” مراجعه کنید. با این حال برای استفاده از یک پورت USB ناشناس (به غیر از پورت‌های سفید یا پورت‌های تعبیه‌شده در پشت دستگاه) چندان نگران نباشید چرا که اغلب پورت‌ها سرعت انتقال داده نسبتاً متعادلی را ارائه می‌دهند. در صورتیکه برای شارژ سریع دستگاه خارجی خود نیز به یک منبع تغذیه نیاز دارید، می‌توانید آن را سیستم کامپیوتری خود متصل کرده و به‌صورت عینی «سرعت شارژ» را ملاحظه و بررسی کنید.

با این حال چالش اصلی در زمانی رخ می‌دهد که با چندین دستگاه مختلف برای اتصال به یک سیستم کامپیوتری مواجه باشید و ندانید که کدام دستگاه را به کدام یک از پورت‌ها متصل کنید! در این شرایط توصیه می‌کنیم دستگاه‌های نیازمند به سرعت انتقال پایین‌تر (مانند ماوس یا کیبورد فیزیکی) را به یک پورت مشکی و دستگاه‌های نیازمند به سرعت انتقال بالاتر را به پورت‌های پرسرعت‌تر (آبی، فیروزه‌ای و ..) یا پورت‌های «مخصوص به شارژ سریع» متصل کنید. در نهایت در نظر داشته باشید که تمامی دستگاه‌های جدید با استانداردهای قدیمی‌تر پورت‌های USB (و بالعکس) سازگار هستند و اتصال یک وسیله به یک پورت اشتباه، برای شما مخاطره‌آمیز نخواهد بود!

منبع: Howtogeek

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *