جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

پلی استیشن 5 پرو به‌صورت رسمی معرفی شد؛ قدرتمند و گران!

پلی استیشن 5 پرو به‌صورت رسمی معرفی شد؛ قدرتمند و گران!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

سونی سرانجام به‌طور رسمی از کنسول میان‌نسلی پلی استیشن 5 پرو رونمایی کرد. برای آشنایی با مشخصات و ویژگی‌های قدرتمندترین کنسول سونی، با اِروتِک همراه باشید.

پلی استیشن 5 پرو همانند PS4 Pro، با هدف بهبود گرافیکی بازی‌ها راهی بازار می‌شود و برای دستیابی به عملکرد گرافیکی بهتر، از سه ویژگی بهبودیافته‌ی جدید کمک می‌گیرد.

اولین بهبود قابل ملاحظه به تراشه‌ی گرافیکی پلی استیشن ۵ پرو اختصاص دارد که حالا از ۶۷ درصد واحد پردازشی بیش‌تر و ۲۸ درصد حافظه‌ی سریع‌تر نسبت به پلی استیشن ۵ اصلی بهره می‌گیرد. طبق ادعاهای سونی، مدل پرو در مقایسه با مدل استاندارد می‌تواند بازی‌ها را ۴۵ درصد سریع‌تر رندر کند.

بهبود دیگر پلی استیشن ۵ پرو به قابلیت پردازش رهگیری پرتو یا همان ری تریسینگ (Ray Tracing) ارتباط دارد. با استناد به گفته‌های سونی، این کنسول میان‌نسلی قادر است تا پرتوها را با سرعت دو برابر یا حتی سه برابر بیشتر از پلی استیشن 5 پخش کند.

در نهایت، سونی اعلام کرد که کنسول PS5 Pro از فناوری آپ‌اسکیل اختصاصی «PlayStation Spectral Super Resolution» یا PSSR بهره می‌برد که با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، رزولوشن تصاویر را افزایش می‌دهد و تصاویری واضح‌تر را به ارمغان می‌آورد. از آن‌جایی که این فناوری احتمالاً مبتنی‌ بر سخت‌افزار است، باید شاهد نتایج بهتری نسبت به فناوری مبتنی‌ بر نرم‌افزار AMD FSR در بازی‌های فعلی پلی استیشن ۵ باشیم و PSSR می‌تواند در حدواندازه‌ی فناوری‌های DLSS انویدیا یا XeSS اینتل ظاهر شود. با این وجود، سونی به جنبه‌ی ایجاد فریم بیشتر برای بهبود نرخ فریم بازی‌ها اشاره نکرده است و به نظر می‌رسد که فناوری PSSR متمرکز بر آپ‌اسکیل تصاویر باشد.

مارک سرنی، معمار ارشد پلی‌ استیشن، به نیاز توسعه‌دهندگان برای در دسترس قرار دادن دو حالت گرافیکی مختلف (حالت Quality با گرافیک بهتر و نرخ فریم پایین‌تر، یا حالت Performance با نرخ فریم بهتر و گرافیک ضعیف‌تر) در عناوین پلی استیشن 5 اشاره کرد. با توجه به گفته‌های سرنی، سه‌چهارم کاربران پلی استیشن ۵ حالت Performance را برای نرخ فریم بهتر انتخاب می‌کنند و روان بودن گیم‌پلی را به کیفیت بیشتر تصاویر ترجیح می‌دهند.

به نظر می‌رسد هدف کنسول پلی استیشن 5 پرو، ارائه‌ی گرافیک بالای حالت Quality با نرخ فریم مطلوب حالت Performance است. با سخت‌افزار بهتر کنسول میان‌نسلی سونی و بهره‌گیری از فناوری آپ‌اسکیل اختصاصی، پلی استیشن 5 پرو احتمالاً از پس انجام این کار برخواهد آمد. با این حال، باید منتظر پشتیبانی توسعه‌دهندگان بازی‌ها ماند و دید که آیا سونی می‌تواند به وعده‌های خود درباره‌ی پلی استیشن ۵ پرو عمل کند یا خیر. این کمپانی نمونه‌هایی از بهبود گرافیکی عناوین فعلی PS5 در پلی استیشن ۵ پرو را نیز به نمایش گذاشت و اعلام کرد که بازی‌هایی که برای این کنسول بهینه‌سازی شده‌اند، با برچسب «PS5 Pro Enhanced» معرفی می‌شوند.

افزون‌ بر این موارد، سونی قابلیتی جدید به نام Game Boost را نیز برای پلی اسیتشن ۵ پرو معرفی کرد. این ویژگی روی بیش از ۸٬۵۰۰ بازی پلی استیشن 4 اعمال می‌شود و رزولوشن و نرخ فریم آن‌ها را در این کنسول جدید افزایش می‌دهد. پلی استیشن ۵ پرو همچنین از استاندارد Wi-Fi 7، فناوری VRR و نمایشگرهای 8K پشتیبانی می‌کند.

پلی استیشن 5 پرو به‌صورت رسمی معرفی شد؛ قدرتمند و گران!

مدل پرو از نظر طراحی ظاهری تفاوت چندان زیادی با مدل اسلیم پلی استیشن 5 ندارد. PS5 Pro کمی از پلی استیشن ۵ اسلیم بلندتر طراحی شده اما ضخامت آن برابر با PS5 بدون دیسک درایو است. همچنین باید اشاره کرد که پلی استیشن ۵ پرو بدون دیسک درایو راهی بازار می‌شود و کاربران باید هم دیسک درایو و هم پایه را به‌طور جداگانه خریداری کنند. با این حال، دیسک درایو مدل اسلیم با مدل پرو نیز سازگاری دارد. پلی استیشن 5 پرو به ۲ ترابایت حافظه‌ی SSD هم مجهز خواهد بود که بهبودی قابل‌توجه نسبت به حافظه‌ی SSD یک ترابایتی مدل اسلیم به حساب می‌آید.

پلی استیشن 5 پرو با قیمت ۷۰۰ دلار به فروش می‌رسد که ۵۶ درصد گران‌تر از پلی استیشن 5 دیجیتال است. این کنسول میان‌نسلی در تاریخ ۷ نوامبر (۱۷ آبان) روانه‌ی بازار خواهد شد.

منبع: GSMArena

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *